کد خبر: ۲۳۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
قیمت دلار امروز عقب‌نشینی کرد و آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، نسبت به ابتدای هفته تا ۲هزارو۵۰۰تومان کاهش یافته است. در چنین شرایطی مخابره سیگنال‌های مثبت سیاسی احتمال نزول بیشتر قیمت دلار را تقویت می‌کند.

به‌گزارش همشهری آنلاین، قیمت دلار که از دی‌ماه پارسال شیب صعودی به‌خود گرفته است، از ۱۳فروردین و بعد از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، با شتاب بیشتری افزایش یافته و آن‌طورکه آمارها نشان می‌دهد، در طول چند روز نزدیک به ۵هزار تومان افزایش یافت و در مبادلات روز شنبه حتی به ۶۵هزارو۶۰۰تومان هم رسید. از یکشنبه شب اما شیب قیمت دلار و به‌دنبال آن قیمت طلا و سکه نزولی شد و قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده ۶۳هزار تومان عقب‌نشینی کرد. این نشان می‌دهد که قیمت هر دلار آمریکا نسبت به شنبه شب ۳.۵درصد و معادل ۲۵۰۰تومان کاهش یافته است.

قیمت هر سکه بهار آزادی هم که به ۴۵هزارو۵۰۰تومان رسیده بود، به مرز ۴۱میلیون تومان رسید. قیمت ربع سکه و نیم‌سکه هم به‌ترتیب به محدوده ۲۴.۸ و ۱۴.۸میلیون تومان بازگشتند.

این نزول درپی آن اتفاق افتاد که برخی سیگنال‌های سیاسی از کاهش سطح تنش‌ها در منطقه خبر می‌دهد، موضوعی که به زعم تحلیلگران درصورت وقوع می‌تواند منجر به تخلیه حباب طلا و ارز شود.

سینگال‌های جدید برای نزول

در شرایطی که طبق اعلام مقامات رسمی، ایران حق خود را برای پاسخ نظامی به رژیم صهیونیستی محفوظ می‌داند و شمارش معکوس برای این پاسخ آغاز شده برخی خبرهای غیررسمی حاکی از آن است که دستگاه دیپلماسی کشور در تلاش است تا قبل از پاسخ نظامی ایران، منافع نظامی و امنیتی کشور را نیز به حداکثر برساند.

بر همین اساس، یکشنبه‌شب وزیر امور خارجه پس از تشدید تنش‌ها در منطقه راهی عمان شد تا رایزنی‌های دیپلماتیکی در این‌باره انجام دهد. حسین امیرعبداللهیان بعد از حضور در مسقط اعلام کرد که در این سفر درباره تداوم ابتکار سلطان عمان برای لغو تحریم‌ها گفت‌وگو شد. او تأکید کرد: همچنین درباره آخرین تحولات منطقه ازجمله تداوم جنایات جنگی صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و ضرورت اتخاذ تصمیمات بازدارنده رایزنی شد. به‌دنبال اظهارات وزیر خارجه گمانه‌زنی‌ها در مورد نحوه پاسخ نظامی ایران تقویت شد، به‌طوری که برخی خبرها حاکی از آن بود که ایران خواستار توقف حمله نظامی رژیم صهیونیستی به غزه شده است.

بر همین اساس، پایگاه خبری صابرین نیوز نیز مدعی شد: گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران از طریق سلطان‌نشین عمان به آمریکا اطلاع داده قصد حمله مستقیم به اسرائیل دارد، مگر اینکه واشنگتن آتش‌بس دائمی و فوری در غزه و عدم ‌تهاجم زمینی به رفح را تضمین کند. به ‌احتمال زیاد، جنب و جوش آمریکا برای تضمین آتش‌بس فوری در همین زمینه است. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه هم به نقل از منبع بلندپایه مصری مدعی شد مصر، آمریکا و قطر بر ضرورت ایجاد روشی برای دستیابی به آتش‌بس فوری در غزه به توافق رسیده‌اند.

همزمان با انتشار این خبر، تازه‌ترین رویدادها نشان می‌دهد تمام یگان‌های ارتش اسرائیل به جز تیپ ناحال و مستقر در گذرگاه شمال و جنوب غزه از مناطق مختلف غزه عقب‌نشینی کرده‌اند و عملیات زمینی در غزه با خروج لشکر۹۸ از خان‌یونس پایان یافته است.

این رویدادها سیگنال مهمی را به بازار ارز مخابره کرده و به‌زعم برخی از کارشناسان، علت عقب‌نشینی قیمت دلار وقوع این تغییرات در سطوح دیپلماتیک و رایزنی‌های سیاسی بوده است.

بیشتر بخوانید

کدام سکه ها بالای ۵۰ درصد حباب دارند؟ | این جدول مهم را ببینید

تحلیل تکنیکی قیمت دلار

از نظر تکنیکی، قیمت هر دلار آمریکا هم‌اکنون در حدی قرار گرفته که می‌تواند تا ۶۲هزارو۵۰۰تومان عقب‌نشینی کند. اما نکته مهم‌تر نزول بیشتر قیمت دلار از این حد است. چنانچه قیمت دلار بتواند به زیر مرز ۶۲هزارو۵۰۰تومان نفوذ کند، احتمال عقب‌نشینی قیمت دلار از محدوده ۵۹هزارو۵۰۰تومان بیشتر می‌شود و می‌تواند حتی با نزول‌های بیشتری مواجه شود. با وجود این، بخش زیادی از سناریوهای موجود برای نزول بیشتر قیمت دلار به اخبار بنیادی و تحولات سیاسی مربوط می‌شود. هر نوع کاهش تب و تاب اخبار سیاسی می‌تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت دلار و عقب‌نشینی قیمت طلا و سکه شود.

کارشناسان چه می‌گویند؟

تحلیلگران بر این باورند که با فروکش کردن تنش‌های منطقه‌ای قیمت دلار می‌تواند ظرف روزهای آینده حتی با نزول بیشتری مواجه شود.

ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران، در این ‌باره گفت: حمله به کنسولگری ایران در دمشق و نوسان بازار ارز یک شوک سیاسی است و اثر آن بر بازار ارز ناپایدار و کوتاه‌مدت خواهد بود.

به‌گفته او، در سال گذشته نیز تنش‌های سیاسی زیادی رخ داد که حتی بعضی از آنها از شوک فعلی شدیدتر بود. با وجود این، بانک مرکزی توانست با اقداماتی اثر این شوک‌ها را کاهش دهد.

مرتضی عزتی، تحلیلگر اقتصادی گفت: گرانی ارز که تحت‌تأثیر عوامل سیاسی و نظامی رخ داده، اثری کوتاه‌مدت دارد و احتمالا نرخ دلار و سکه بعد از یکی دو هفته پایین خواهد آمد. به همین دلیل باید گفت شوک سیاسی روی دلار کوتاه‌مدت است.

رامین پولادرگ، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در واکنش به نوسانات ارزی اخیر، با توجه به درگیری‌ها و اتفاقات منطقه‌ای گفت: تنها دلیل افزایش قیمت دلار اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای است که مطمئنا قابل کنترل و فروکش کردن خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار